Ga naar de inhoud

Het is tijd voor een muzikale memory!

Laat alle verschillende plaatjes eventueel van te voren zien en bespreek hoe alle vogels klinken. Begin de eerste les met een selectie van de vogels en breid dit uit.

Geef alle kinderen een vogelplaatje, zorg dat er van alle plaatjes twee of meer aanwezig zijn. De plaatjes laten ze aan niemand zien! Op jouw start-teken maakt iedereen het geluid van de vogel op zijn plaatje en loopt zo rond door de klas. Als tweetallen elkaar tegenkomen en denken dat ze dezelfde vogel hebben, laten ze elkaar hun plaatje zien. Klopt het? Dan mogen ze naast elkaar in de kring gaan zitten. Klopt het niet? Dan zoeken ze verder!

De vogelduo’s mogen tijdens de instrumentale gedeeltes van het lied hun vogel laten klinken. Wijs steeds een ander duo aan. Laat ook de kinderen de ‘dirigent’ zijn.

Ter uitbreiding kan de dirigent de duo’s aangeven met een bepaalde emotie in zijn beweging. De duo’s laten hun vogel dan op die manier klinken. Bijvoorbeeld angstig, aanvallend, liefkozend, trots, aanlokkelijk. Bespreek met de klas verschillende emoties die vogels in bepaalde situaties laten horen.

plaatjes vogelduo zijn van pixabay.com

1.Vogelduo.pdf

Vogelbingo:

https://assets.website-files.com/5d67d5b1b41d930fb5e3f021/5e8edd3d8d2f82e039746403_vogelbingo.pdf

Mooi overzicht van tuinvogels met geluidsfragmenten. De fragmenten komen van https://www.xeno-canto.org:

https://www.natuurpunt.be/pagina/tuinvogels

Vogelgids: Informatie en geluidsfragmenten: https://www.vogelbescherming.nl/vogels_kijken/vogelgids

Kleurplaten: https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/zelf-doen/kleurplaten

Wekrstukken oftwel informatiebladen over veelvoorkomende vogels: https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/zelf-doen/werkstukken

Een aantal geluidsfragmenten en nog een leuke muziekles:

https://muzieklesopschool.com/vogels/